Swift Projecten
– Raambediening en dashboard voorzien van led
– Brodit Proclip en telefoonhouder
– Nieuwe uitlaat
– 3e remlicht
– Osram Nightbreaker en led
– Simons einddemper en flatblade ruitenwissers
– US Lights
– Achterruitwisser platgelegd
– Speakers in hoedenplank geplaatst
– Speakers in dashboard geplaatst
– Audiokabelboom gemaakt
– Interieur klemmetjes vervangen
– Parrot opnieuw ingebouwd
– Gele verlichting
– Dashboardklep en matten
– Kentekenplaathouder
– Hoedenplanksteun
– Radio en Parrot ingebouwd
– Swift gekocht
Raambediening en dashboard voorzien van led
Maar weer eens het dashboard open gemaakt om achter de kachelbediening de smd leds te plaatsen die ik laatst gekocht had. Daar is niet zo veel aan te zien, behalve dit stomme systeem voor het lampje van je sigarettenaansteker:
Hier moet je aan de zijkant 2 pennetjes insteken, en dan moet iemand anders met een tang flink kracht zetten op de aansluitpin om het zwarte gedeelte eruit trekken waar dus het lampje inzit. Hierin past trouwens geen smd led, die is te lang.
Dan wou ik van de raambediening de standaard zwakke led die erin zit vervangen voor een fellere smd led. Hiervoor moest wel het hele deurpaneel eraf. Gelijk hiervan gebruik gemaakt om de raamrubbers goed vast te monteren.
Het rubber en dit paneel zit gelijk een stuk strakker dan origineel… Scheelt ook best wel wat qua windgeruis nu.
Uiteindelijk de raambediening eruit gekregen:
Open gemaakt:
Het standaard ledje zat onder de plastic kap, de draadjes heb ik verlengd zodat de smd led er net boven zit, zodat hij mooi in de knop valt:
Dan als laatste heb ik nog de smd leds in de koplampen vervangen voor Philips BlueVision omdat de leds blauwig kleurden door de koplampglazen:
Ook direct mijn binnenverlichting voorzien van een BlueVision lampje, dat geeft ook direct een pak meer licht.
Brodit Proclip en telefoonhouder
Van de week de bestelde Brodit Proclip en passieve houder binnen gekregen voor mijn Nokia 6700. Aangezien ik toch wel vrij veel de navigatie op de telefoon gebruik kan ik nu goed zien en horen wat ik moet doen:
Hier de houder op de proclip gemonteerd en kijken hoe het zit. De telefoon zit ook echt super in de houder.
En in de auto, bovenop het luchtrooster:
Echt een aanrader deze spullen van Brodit, echt topkwaliteit.
Nieuwe uitlaat
Ik had laatst mijn uitlaat systeem laten oplappen en er een andere einddemper op laten zetten. Maar het werd al vrij snel toch wel heel erg luid, ringen erin gemaakt, en dan hielp eigenlijk niet. Ook had ik al vrij snel het probleem met gerammel van het uitlaat systeem. Daarom heb ik van de katalysator naar achteren een nieuwe uitlaat gekocht en gemonteerd. Nieuwe middendemper, nieuwe einddemper, nieuwe ophang beugels, nieuwe rubbers, etc. Maar toen moest de oude boel nog eronder uit. Al snel bleek dat op de flens tussen de middendemper en de katalysator een set bouten en moeren zaten waar sleutel 14 overheen viel, en sleutel 13 te klein voor was. Dus die moeten afslijpen, en dan de rest eronder uit gehaald. Uitlaat was idd behoorlijk scheef geworden, 1 bocht had een stuk plaat erover heen die los zat, andere bocht was zo rot en lek als een mandje, een andere lasmof was lek geraakt door het rammelen tegen de achteras, etc. Behoolijk stuk schroot dus. Na 2 uur lag het er eindelijk onderuit, en kon het nieuwe spul eronder. Gelijk even de achteras rubbers goed in het vet gezet, is dat ook weer netjes.
En op deze uitlaat zit anders als het originele geen gekrulde eindtip erop, maar een mooi chromen sierstuk:
3e remlicht
Laatst had ik de ruitenwisser plat gelegd, nadeel hiervan was dat deze nu een stuk voor het 3e remlicht zat die oorspronkelijk onderaan middenin de klep zit. Deze heb ik weggehaald en een 48 led 3e remlicht bovenaan de ruit geplaatst onder de spoiler.
Ik moest wel de standaard kabel even verlengen:
En daarna even testen:
Omdat de plastic kap van de kofferklep toch al aan een kant los zat, ook maar even nieuwe montage pinnetjes gehaald:
Het 3e remlicht gemonteerd:
Ziet er een stuk beter uit zo, en mensen zien mijn 3e remlicht ook weer fatsoenlijk.
Osram Nightbreaker en led
Aangezien 1 Osmram All Season was overleden, en ik inmiddels wel weer wat anders wou als de gele verlichting, heb ik besloten om een setje Osram Night Breakers te kopen. Aangezien dit ook enorm wit licht is, heb ik ook een aantal leds besteld om te testen welke nu het beste lichtbeeld hebben.
De Osram Night Breakers:
En de leds, allereerst de T5’s:
En dan de T10 smd led in vergelijking met een standaard T10 gloeilampje:
Ik heb leds besteld voor een T5 en T10 fitting, een klassieke led met ronde kop, een klassieke led met een difuus lichtbeeld (waarvan ze zeggen dat deze geschikt is voor tellerbakken te verlichting, wat dus enorm tegenvalt), en een zogeheten smd led.
Hier het verschil in lichtbeeld, allereerst de gewone led:
De led met difuus lichtbeeld:
En dan de smd leds:
Nogal een verschil dus, en ter vergelijking met een gewoon gloeilampje:
De enigste die hierbij in de buurt komt, is de smd led. Het lichtbeeld is wel echt spierwit.
Hier zie je wat voor kleur deze witte T10 smd led geeft door de lens van mijn koplamp:
Dit word dus licht blauwig door het glas.
En dit is het met de Osram Night Breaker erin:
1e indruk is dat deze lampen echt een enorm verbeterd lichtbeeld geven, aanrader dus! Nu hopen dat ze langer meegaan als de gemiddelde Philips lampen. Mijn mening is iig dat je met witte halogeen beter Philips Bluevision Ultra T10 lampjes kunt nemen, die zijn net zo wit als deze Osrams. Deze leds zijn beter geschikt voor bij echt spierwitte (5000k xenon).
Simons einddemper en flatblade ruitenwissers
Vandaag een custom made einddemper onder de swift laten lassen door Wibo Dirks. Demper zelf is een 30cm RVS variant van Simons, met 2x 2 inch rvs sierstukken.
Opkrikken en oude demper eronderuit:
Van de oude demper de montage beugels overgezet:
2 inch rvs pijpjes schuren en licht polijsten voor als sierstukken:
De meester aan het werk:
Montage beugels erop:
Kijken of de beugels ook echt goed paste:
Sierstukken zijn mooi geworden, niet al te glimmend maar wel netjes gepoetst (zie het verschil tussen de linker ongepoetste), en die op de demper gelast:
Rest van de demper aflassen:
Proefhangen:
Vastpunten, aflassen en afhangen:
1e resultaat:
Daarna iets hoger gehangen:
En een sticker van een bedrijf van een kennis geplakt (beetje reclame mag wel) en hier zie je ook gelijk de nieuwe ruitenwissers die ik voor de Suzuki had besteld:
De nieuwe ruitenwissers:
US Lights
Zoals u ook al kon lezen op deze pagina, ben ik bezig geweest met zogeheten US Lights met de bedoeling om de knippers mee te laten branden als stadslicht, en feller te laten branden als gewoon knipperlicht.
Dit zijn de uiteindelijke kabelboompjes geworden:
En dit is het resultaat met stadslicht en met knipper:
Dan als laatste een foto in het donker, en een filmpje hoe het er nu uitziet:
Achterruitwisser platgelegd
De standaard ruitenwisser staat verticaal omhoog, dit ziet er natuurlijk niet uit, zie deze foto:
Daarom heb ik vandaag de ruitenwisser horizontaal gemonteerd. Met dank aan de how to van Jelle. Het mechanisme heb ik losgehaald en het omgedraaid samen met de ruitenwisser.
De kofferklep open gemaakt:
Ruitenwisser mechanisme eruit gehaald:
Ook heb heb ik ook nog het 3e remlicht verwijderd die voor de wisser zat, en lelijk is. Dit is nu het eindresultaat:
Dit ziet er toch een flink stuk beter uit vind ik dan toch.
Ook heb ik een set flat blades besteld voor de voorruit en achterruit, deze komen hopelijk volgende week binnen.
Speakers in hoedenplank geplaatst
Vandaag waren de speakers voor achterin binnengekomen, Blaupunkt GTx 462 SC.
De kabels naar achteren had ik al getrokken, dus was een kwestie van speakers onder de hoedenplank monteren en klaar. Alleen zijn de hoedenplank steunen erg klein bij een Suzuki, en had je alleen op de kopse kanten een montagepunt. Vandaar dat ik hiervoor een 4 tal metalen lipjes heb gemaakt om de speakers toch goed vast te kunnen monteren.
Speakers onder de hoedenplanksteunen gemonteerd:
Kabels voorzien van stekkers en aangesloten:
Wat een geluid zit er nu in de Suzuki! Deze speakers geven ook net wat meer bass als voorin en verder een mooie aanvulling op het geluidsbeeld, mooi rondom voorzien van geluid. Die speakers in het dashboard zitten toch te laag eigenlijk. In ieder geval wel voor mij. Moest daarom wel de voorspeakers op +6 zetten anders hoorde ik alleen van achteren uit geluid.
Speakers in dashboard geplaatst
Vandaag de nieuwe speakers in het dashboard geplaatst en de kabels voor de speakers door het dashboard getrokken:
Originele kartonnen speakers:
Kap onder de stuurkolom eraf, waar nu ook de Parrot verstopt zit:
De kabels door het dashboard getrokken, vissnoer vs 1,5mm²
En de Blaupunkts erin!
Update!
Vandaag de kabels door de dorpel naar achteren getrokken en aangesloten op het iso verloop stuk. Ook het gat achter de speaker gedempt met stukken isolatie waarvoor ik een stuk isolatie heb gehaald:
Speakergaten volgestopt:
En daarna de speaker weer erin:
Resultaat is wat meer kick bass en iets verbeterd geluid, dashboard blijft meetrillen maar het is ook maar wat plastic.
Ook heb ik het Display van de Parrot verplaatst en de Parrot zelf eens voorzien van nieuwe software, die is dus ook weer netjes bij de tijd.
Bekabelingsellende onder de stuurkolom:
Radio weer netjes op zijn plek, en de klok zie je nu ook weer goed.
En het display op zijn nieuwe plek, kan ik tenminste onder het rijden in 1 oogopslag zien wie er belt en ook direct gemakkelijker opnemen:
En nog de kabels naar achteren door de linker dorpel heen getrokken:
En aangesloten op het iso verloop kabeltje:
Ook heb ik een set speakers besteld:
Blaupunkt GTx 462 SC.