Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

Oktober 2015 was ik aan het kijken voor onderhoud en APK van mijn Ignis Sport aangezien Hensgens Suzuki in Nijmegen (voormalig Tijnagel) opgenomen zou worden door Auto Traa. Aangezien mijn moeder en broer hun auto’s bij Mengelers in Sittard hebben gekocht en in onderhoud hadden en ik in de tijd toen ik thuis woonde ook goeie ervaring met hun had, ben ik daar eens langs geweest. En daar stond deze 2012 Swift Sport net vers binnen:



Aangezien deze veel comfortabeler was dan de Ignis Sport, zuiniger, 6 bak, geschikt voor Euro 95 (E5) wat toendertijd nog ‘normaal’ was, voorzien van allerlei luxe zoals climate control, cruise control, xenon, etc een hele mooie opstap. Hier heb ik alleen tot dusver niks over kunnen laten zien omdat ik de kans liep op bekrassingen zoals mij 2x is voorgekomen met de Ignis Sport. Dus bij deze.

Na aankoop al vrij snel voorzien van custom software bij iemand die bekend is met de Swifts van de Swift/Formido Cup. Dit om de eco dip eruit te halen, de motor op koppel te tunen en bovenal op Euro 95 af te laten stellen.


Standaard zoals bekend een ‘nette’ waarde van 128pk en een gezonde 168Nm koppel, en na tuning een 141pk met 188Nm koppel en een heel andere en vooral vlottere auto. Verbruik is wel van 1 op 15 naar 1 op 14,5 gegaan (op 95).

Op aanraden van hem de standaard NGK Iridium bougies vervangen (iedere 60dkm is het advies ipv 90dkm):


Verder wat kleine zaken zoals led achteruitrij verlichting en Philips BlueVision stadslichten en kentekenplaat verlichting.

Paar goeie foto’s van de Swift:



En na bijna 5 mooie jaren was het dit jaar tijd om afscheid te nemen van de Swift. Eerste jaar veel naar Eindhoven op en neer gereden voor het werk, later met de motor een 1,5 jaar. Toen dichtbij huis 2 jaar gewerkt en dat had de auto niet veel goeds gedaan. Trilling in het onderstel, nukkig stationair lopen ondanks reiniging, nieuwe bougies, banden vierkant en bijna op, remmen kwamen eraan, etc etc.

Tijd voor iets anders!