Renault 19 1.4e

Renault 19 1.4e

renault 19 1.4 energy latitude

Van begin 2009 tot begin 2010 heb ik een Renault 19 Phase 3 1.4 energy uit 1995 gehad. Deze energy motor heeft ten opzichte van de gewone 1.4 21pk extra, en 5pk meer als de 1.7. Dit blok is een voorloper van het 1.6 energy blok uit de latere Mégane. Mijn blok had monopoint injectie wat het grootste verschil in vermogen maakt. Voor wat extra pit had ik een luchtfilter bak van een 1.8 met een K&N inlegfilter erin, waardoor die net wat feller reageert. Verder zat er nog een Remus uitlaat voor het wat sportievere geluid. Ook had ik een andere betere ontsteking erin zitten.

Aangezien Renault’s standaard een erg comfortabel onderstel hebben, en de 8v’s aardig hoog op de poten staan, heb ik uiteindelijk een ander onderstel eronder geplaatst nadat gewoon verlagen met verlagingsveren niet genoeg bood. Omdat ik ook wel wat rondjes maakte op de Nürburgring, heb ik gekozen voor de Bilstein B8 Sprint met geperste veren. Hierdoor kwam ik op een 10-12cm verlaging uit. Verder heb ik nog een stabilisatorstang en een veerpootbrug van een 19 16v gemonteerd wat samen met een paar graden camber op de voorwielen het rijgedrag enorm verbeterde. Stuurde scherp en bleef mooi vlak.

De auto was verder voorzien van stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, verstelbare lendensteun met leren interieur, dashboard dimmer en allemaal van die dingen. Geen elektrische ramen en spiegels maar vanwege de brakke elektronica was ik er juist blij om. Verder had ik geen mistlampen maar open mistkappen voor wat extra lucht richting de remmen.

De remmen was ook een geval apart. Vooraan zaten de remmen eronder van een Clio 1.8 RSi eronder, 238mm groot met iets grotere klauwen samen met Textar sportblokken.

renault 19 1.4 energy latitude

De modificaties en overige dingen op een rij:

Technisch

– Bilstein B8 Sprint schokbrekers (16V veerpoten) met geperste verlagingsveren
– Verlaagde torsieas achter
– 19 16v 23mm stabilisatorstang voor
– Remus sportuitlaat
– K&N inlegfilter met 1.8 8v luchtfilterbak en inlaat
– Osram All Season H4 en gele stadslichtjes
– 238mm schijven voor met Textar sportblokken
– NGK bougies met dikkere Beru bougiekabels en andere ontsteking
– Koudere thermostaat

Exterieur

– 16 inch Rial Le Mans sportvelgen
– Espace lip voorzijde
– 16v spoiler achter
– Witte zijscherm knipperlichten
– Renault Tuning Club kentekenplaat houders

renault 19 1.4 energy latitude
Dit is een van de weinige foto’s die ik heb met het Bilstein onderstel en het extra camber.

Interieur

– Lederen bekleding uit een 16v
– 16v lederen sportstuur
– 16v deurhendels
– Lederen renault sport pookknop
– Lederen pookhoes
– Zwarte middenconsole
– Zwarte hoedenplank + steunen

Audio

– Pioneer DEH-P6000UB headunit
– MTX Thunder THS652 16,5cm compo set voorin
– MTX Thunder THX502 13cm speakers achterin
– Parrot CK3100 Black Edition

renault 19 1.4 energy latitude

Fotoshoots

Fotoshoot Aldeneik 20-9-2009
Fotoshoot Sabic 21-7-2009

renault 19 1.4 energy latitude

Filmpje

Hier het enige filmpje wat ik nog van de Renault heb: