Nieuwe aandrijfassen

Nieuwe aandrijfassen

Voordat ik begin over de nieuwe aandrijfassen, eerst van de week de kaarten van de deur- en achterpanelen eruit gehaald van een reserveset die wij hadden liggen. Bekleding gaat hier altijd van hangen en doet echt afbreuk aan de auto. Omdat ik toch naar Zwolle moest kon ik deze daardoor direct afgeven bij Lukkien Autobekleding in Apeldoorn.

Eerst voorzichtig de gesmolten plastic tabs wegslijpen met een Dremel:

Bij mijn deurpanelen is het dadelijk van belang dat dit ook netjes gebeurd zodat de kaarten weer vasteglijmd kunnen worden.

En de stapel compleet:

Door naar Zwolle, waar een set assen op mij lagen te wachten:

De Golf de brug op, oude assen eruit:

Boven de nieuwe (sterkere) massieve assen en onder de holle originele assen:

En weer op zijn plek:


Scheelt dat alles al vervangen of los is geweest dus alles mooi schoon en gangbaar is.

Andere kant stelde ook niet veel voor, je komt overal makkelijk bij en loshalen viel dik mee:


Wel even nieuwe bouten en moeren gemonteerd om de fuseekogels vast te zetten, iemand had het draad van een bout gestript en een moer dolgedraaid. Nu dus alle 6 even fris en nieuw.

Daarover gesproken, de remmen hadden ook al een behoorlijke lijdensweg gezien in de 5000km dat ik er nu mee heb gereden:

Geleidepennen even opnieuw schoongemaakt en in het vet gezet.

En een tip, met sprintjes niet teveel originele remmen gebruiken, en zeker geen cheap ass organische blokken erin monteren, want dan krijg je dit:

Jup, die zijn warm geworden! Het helpt ook niet mee dat er weinig koeling naar de remmen is, ze opgesloten zitten in 16 inch…

Daarna nog even de thermostaat gewisseld, dat even viel tegen want wat zat die op een rotplek. Het koelsysteem hadden wij al eens doorgespoeld en dat was echt bruin wat er toen uit kwam. Maar dat was nu ook niet echt rood meer, eerder oranje:

Thermostaat was ook nog echt origineel:


Best bijzonder dat er nog zoveel delen origineel zijn en alles zo degelijk uitgevoerd is.

En nog een sfeerfoto van het gepeupel bij elkaar:

Morgen even alles laten uitlijnen, hoe goed ook alles gemarkeerd is met het onderstel, je krijgt het ook nooit 100% terug zoals het was. Dus even alles laten controleren. Andere schokbrekers en veren komt volgend jaar wel. Wil nog eens een nieuwe drukregelaar plaatsen en verse motorsteunen (baksteun is al nieuw) om de laatste trillingen en resonantie eruit te halen.

In Engeland nog wat info gekregen van iemand die met een zelfde blok dit eruit heeft gekregen:

De opbouw van stationair tot de 1000 toeren dat de turbo op werkbare druk komt heb ik wel een heel stuk mooier laten opbouwen (begrenst), dat is wat ik laatst bedoelde waar je een hoop zooi mee sloopt. Geloof dat vrienden van mij ook wel kunnen bevestigen dat die ondanks alles goed genoeg oppakt.

‘Probleem’ met die van mij is dat vanaf 3000 toeren de turbodruk aardig uit controle gaat en ik daardoor wat moest afbouwen. Die die eindpiek mis ik een beetje en ik zal eerder op 150-155pk uitkomen dan de 160 die ik als doel had gesteld. Hij haalde nog eens wat meer koppel dan die van mij, 358Nm om precies te zijn, dus dan wordt mijn DMV (ontworpen voor 240Nm) en mijn Sachs koppeling (max 340-35Nm) wel heel zwaar belast, samen met de nieuwe asjes. Tijd voor een 6 bak zou je zeggen…

Achja, zat plannen, kan nog van alles beter en leuker, maar voor nu wel even een beetje sleutelmoe. Eerst maar eens gewoon rijden!

Reageren is niet mogelijk.