Mistlampen aangesloten

Mistlampen aangesloten

Nou, na alle interieurverlichting en andere elektronica upgrades en reparaties was er nog een ding die hoog op mijn wensenlijst stond, namelijk het aansluiten van de mistlampen in de Highline koplampen. Ik heb namelijk mijn origineel xenon koplampen (die gaar, stuk, oud en kostbaar zijn) geruild voor Highline koplampen. Schakelaar had ik al geplaatst, die hadden wij zo liggen, nu nog wat bedrading plaatsen.

Schema’s had ik gelukkig, dat uitgezocht en om het mij makkelijk te maken een set van Kufatec besteld:

Origineel relaisvoetje en de juiste kabelkleuren:

Misschien iets neurotisch maar daar houd ik van.

En om een lampje te wisselen moet het hele front eraf want je komt nergens bij:

Rooster eruit, grill eruit, koplampsproeierkapjes eraf, en alle bouten los:

Hier zie je ook direct het verschil in leeftijd tussen de 2 koplampen. Beide origineel Valeo alleen een is een aantal jaar geleden vervangen geweest:

Dus die hebben we ook even een goed beurtje gegeven:

De ene is heel mooi geworden, de ander heeft iets meer liefde nodig. Is wel glad geworden na het wetsanden en polijsten maar niet helemaal helder nog. Daar heb ik nu inmiddels een andere pad voor op de DAP 900 voor liggen.

Alle lampjes had ik liggen, alles verzameld, BA15S in het oranje, T10 stadslichtjes Philips Buevision, H1 lampjes die ik van een vriend had gehad, alleen kwam ik nog een setje H3 te kort. Dus met een buurman even snel wezen halen:

Koplampen op tafel gelegd, schoongemaakt en alles op het gemak vervangen. Hier zie je ook de automatische stelmotor zitten:

H3 mistlamp:

Doorvoer gemaakt voor de xenon kabels:

Aanzicht in de garage op het moment:

Lang zitten nadenken hoe ik de bekabeling wilde laten lopen, uiteindelijk besloten de draad van links naar rechts tussen de koplampen via het front te laten lopen, dan de draad naar binnen toe onder de accubak door te laten lopen, de originele kabelgoot in die onder het luchtfilterhuis zit, en zo achteraan met de kabelboom onder het dashboard mee naar binnen te gaan:

Dashboard weer helemaal open:

Installatiedraad als trekdraad gebruikt, langs de originele kabelboom af erlangs gedrukt:

Kabelgoot open:

Kabel erbij:

Relaisvoet op de originele plek geplaatst, aansluitdraden even naar voren gelegd:

De kabel naar de lampen aangesloten en weggewerkt achter de originele bekabeling (kleine overlengte):

De inmiddels wel bekende stekker van de verlichtingschakelaar, pin 8 aangesloten:

Draden direct bij de bestaande kabelboom mee verwerkt.

De zekeringkast losgehaald en open gemaakt, aftakkingen gemaakt en kabelboom aangesloten, alles netjes teruggewerkt:

En werken!

Xenon aan, jup, hier moet ik nog even wat aan gaan doen!

Stadslicht en grootlicht:

Mistlampen (en licht in de garage inmiddels uit):

En met xenon:

Schrik niet van de kleur, lampen stonden net aan en zijn veel witter na een aantal minuten, ik heb ook 4300K genomen. Lijkt net OEM zo.

Wel zie je duidelijk het verschil tussen een nette koplamp (links) en een die het niet helemaal is (rechts):

En het onvermijdelijke strooilicht wat je altijd hebt. Je hebt meer licht dus de imperfecties van je lampen ga je veel harder zien. Dus daar wil ik de mensen wel voor waarschuwen.

En alles weer in elkaar:

Reageren is niet mogelijk.