Finetuning en decat

Finetuning en decat

Eerst maar eens een filmpje van de stock uitlaat van de Golf:

Lekker beschaafd, maar vanwege de tuning en daarmee meer uitlaatgassnelheid (2,3 bar absolute druk vs 2,05 bar stock) is de kat een behoorlijke restrictie, daardoor bouw je dus veel meer uitlaatgasdruk op dan goed is voor de turbo. Omdat dit een Euro 3 diesel is van 2003 hoeft die er niet onder te zitten voor de APK. Dus eronderuit met dat ding!


Iets meer info: teveel uitlaatgasdruk is niet goed voor je turbo, zoals een ARL GTB1756VK turbo die daarnaast eigenlijk ook nog een te klein turbinehuis heeft voor alle lucht maar dat even terzijde, en zorgt dan ervoor dat de uitlaatgassen niet langs de turbine kunnen, de drukt zakt en schiet dan enorm omhoog. Boost spikes, en daar breken de turbine asjes mee.
Doordat de druk dan oploopt grijpt de ecu ook nog eens in door de VNT verder open te zetten waardoor de uitlaatgassen bijna op het hart van het turbinewiel staan waardoor die flink wordt afgeremd en er nog eens minder uitlaatgassen doorheen kunnen. Als je dit niet goed regelt of begrensd dan sloop je een turbo geheid. Vandaar dat wij nu al een aantal avonden bezig zijn met de software strak te krijgen en daarom dus ook de kat eronder uit. Daarnaast zie je ook bij VCDS dat de spool up tijd een stukje verkort wordt.

Daarnaast heb je nog een stuk qua uitlaatgassnelheid met warme en koude lucht, die snelheid wil je zo constant mogelijk hebben en bij warme lucht is de snelheid logisch hoger dan bij koude lucht. Omdat de kat een restrictie is ga je ook een flink verschil qua temperaturen zien en dus druk. Iets wat je ook niet wilt. Allermooiste is het direct afvoeren na de turbo maar dat is voort een straatauto wel een beetje heel erg overdreven.

Geluid na de decat, daar kun je het verschil heel goed horen:

En na de nodige aanpassingen en verbetering aan de software:

Zoals je ziet amper roet of rook, komt ook dat de injectoren niet een te lange inspuitduur hebben en gewoon nog over hebben. Daardoor kun je alles mooi en strak afstellen en de turbo ook begrenzen qua turbodruk, spikes voorkomen, maar ook helpen met opspoelen en dat ook geleidelijk laten doen. En ja dat onderstel gaan we binnenkort nog verder aanpakken.

De respons is nu echt bizar snel, net een katapult zoals die af gaat.

Reageren is niet mogelijk.