AXR stage 2 160pk

AXR stage 2 160pk

Nog maar weer een hoop dingen afgewerkt, allereerst de motorruimte opgeruimd en alle aansluitingen afgewerkt. Wat vacuümslangen her en der vervangen, klemmen, en zo alles weer in orde en fris.

Hier een overzicht van de aansluitingen van alle slangen:

En informatie over de lengte en alles:

Het vacuümpotje heb ik behouden, dit omdat de turbo VNT geregeld is.


Hier zie je dat de EGR koeler verwijderd (raken allemaal lek), EGR afgedopt is en een hoop extra zut verwijderd is.

Daarnaast nog even de koppelingsvloeistof vervangen omdat het pedaal toch wat sponzig bleef:

Voor het vervangen van de distributieriem nog even de timing gecontroleerd, en maar goed ook:

Die stond dus 3 graden verkeerd, 3,5 graad is de grens voordat de beveiliging erin klapt.
Dit was na het vervangen van de distributieriem:

Daarna begonnen aan het proberen om de ABT ECU te herschrijven, lezen gaat prima, maar herschrijven lukte niet:


Met dit als effect als je daarna probeert uit te lezen:

Wat voor soort lock dat het was kwamen we niet achter, we vermoeden een software lock. Het resultaat na het proberen te herschrijven van de ABT ECU was dit:

Gelukkig deed die het na even spanningsloos te zijn geweest weer.

Even zitten brainstormen meteen kennis, zelf al gedacht aan een vaste massa en dan uitlezen, maar hij begon over het aftakken op de communicatielijn. Dus hop ECU eruit:

En ja, het is een echte:

Tsja:

In vergelijking met een originele 100pk ECU:

Hier zit ons probleem:

De ABS EDaS chip die voor de beveiliging zorgt en het blokkeren van het herschrijven.

Anyway, software eruit gaat wel goed. De waardes uitgelezen en omgerekend via een Excel sheet, met dit als resultaat:

Iets waar wij eigenlijk schrokken hoe die afgesteld staat, de manier waarop en hoe lomp die afgesteld is.

Blauw is de gewenste inspuiting, 64 mgr/str dus max vanaf 1300 toeren en dan iets aflopend. Oranje lijn is de koppelbegrenzing en grijs is de roetbeveiliging die vrij stevig/lomp opkomt. Die roetbeveiliging zou eigenlijk het te vele inspuiten moeten beperken tijdens het opspoelen van de turbo en zou boven de koppelbegrenzing horen te staan. Dat is dus niet en zeker met 160pk wil je dat die wat meer en rustiger oploopt en wat beter en netter beveiligd is.

Zo zitten er nog wel meer beveiligingen in de ECU maar zo krijg je een idee.
De inspuiting staat nog gewoon op standaard 50 mgr/str… Terwijl met 130-135pk je eigenlijk op 55 mgr/str zou moeten komen. Nu met de 160pk software is het maar zelfs 57 mgr/str.

De 100pk ECU in de Golf, kijken of die werkt:

EEPROM data overzetten van de ABT ECU:


Starten en lopen.

Software van de 100pk ECU uitlezen, kijken of daar nog verassingen inzaten:

Niks bijzonders. Tijd voor een heel traag testje met 100pk of alles goed werkt:

Even resumé de 130pk ABT software:

Dat is al een heel stuk leuker, maar niet leuk genoeg.

Dus, de basismap van de 160pk software in de 100pk ECU:


En het voorlopige resultaat:

Hier is al een hoop zaken rekening gehouden en beveiligd, bijvoorbeeld vol vermogen pas vanaf 80 graden koelvloeistoftemperatuur, een veel rustigere koppelopbouw, verhoogde roetbegrenzing, etc etc.

Reageren is niet mogelijk.