Golf 4 Pacific

Golf 4 Pacific

Maar eens een update doen over mijn dagelijks vervoer, nadat de Swift weg was vanwege aankomend onderhoud en het vele en langere tijd stilstaan wat hem niet goed had gedaan was ik al met een schuin oog naar een auto wezen kijken. Dageljks motorrijden is in de zomer wel leuk maar met slecht weer of in de winter alles behalve, en eigenlijk zijn de saaie woonwerk kilometers ook niet je van het.

Dus dan praten we over 16dkm woonwerk verkeer en een 5 tot 10dkm privé kilometers per jaar. Best nogal wat. Ik wilde weer iets degelijks en iets waar ik nog wat aan kon hobbyen dus zodoende toen een kennis van mij deze aan kon kopen voor weinig, was de keuze snel gemaakt:





Het gaat om een 2003 Golf 4 Pacific met een 1.9 TDI die dealeraf voorzien is van een ABT ecu met 135pk en 320Nm koppel. Afkomstig van een liefhebber die hem goed en netjes heeft onderhouden. Wat te zien is aan het onderhoud van de laatste tijd:
– Verstuiver afdichtingen
– Verstuiver kabelboom
– Complete draagarmen
– Stuurkogels
– Onderste motorsteun
– Dynamo pully
– Michelin Primacy HP banden

Maar helaas voor de vorige eigenaar was een andere motorsteun gebroken en de auto onrijdbaar en dat samen met de kosten van een nieuwe distributieriem en aankomend kosten voor de remmen teveel om nog een keer te laten maken. Maar een ideaal project voor ons, aangezien zeker mijn kameraad nog een hoop onderdelen zo heeft liggen van zijn eigen Golf 4 diesel projectauto.

Dus ophalen dat ding:




Distributieriem moest vervangen worden, dus multiriem samen met de waterpomp vervangen we. Daarnaast zijn de draagarmbussen ook ver versleten, dus daar een setje TT rubbers voor besteld. Daar stuurt ie gelijk een heel stuk beter mee. Zeker samen met de ‘oude’ Koni schokbrekers met Eibach veren set van mijn kameraad.

Optisch een V6 onderlip geregeld, interieur had de bestuurdersstoel wat instapschade op de wang. Die is vorige week even naar Lukkien gebracht voor reparatie.

Dan gaan we hem stage 2 tunen (160pk-340Nm). Voor het opspoelen van de turbo wordt de middendemper/kat vervangen voor een buis. Kap van de wielkast wordt aangepast zodat er meer lucht bij/door de IC kan, etc. De einddemper wordt binnenkort ook nog vervangen voor een custom versie met 2 sierstukjes en dan een V6 achterlip, beetje ala GTI.
De Sachs Race Engineering koppeling zit er al onder gelukkig dus daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken.

Vanwege de gelockte ABT Ecu hebben we een andere ecu geregeld die we gaan programmeren binnenkort en daarnaast krijgt de tellerbak de nodige softwarematige aanpassingen zoals needlesweep, cruise control lampje, temperatuurmeter op een echte waarde ipv vast 90 graden tussen 80 en 100 graden, etc etc.

En toen begon het werk naast ideeën en plannen.

Allereerst eind vorige week de koplampen eruit gehaald en de lelijke standaard kentekenplaten eraf gehaald:

Koplampen zijn van die originele xenon projector units, kei leuk maar kei duur, en 1 was al niet goed en de ander stelde al niet best. Gezien ik nog een trauma had van die units van de Volvo V40 die ik gehad heb deze maar gewisseld met die van mijn kameraad die ze maar al te graag wilde hebben.

Nog een mazzeltje met een best wel zeer goede en vrijwel nagelnieuwe radio:

Audio is nog van andere zorg voor later.

En een officieel ABT document horende bij de auto en ecu:

Dan de reden dat de stoel naar Lukkien is gegaan:


Een gerafelde wang van de kuipstoelen wat echt afbreuk deed aan het interieur:

En toen begonnen aan de motorsteun:

Motor ondersteund en toen het blok kunnen lossen. Het bleek dat een tapbout in het blok gebroken was waar een helicoil in moest worden gezet (2 van de 3 boutgaten waren wel goed) en de plaat die daarop zat was gebroken dus die moest worden vervangen. Daarop komt dan de motorsteun. Dus dat viel achteraf afgezien van het werk nog relatief mee.

Auto tussendoor ook nog even gewassen:

Foto van de bovenkant van de motorruimte, alle turboslangen eraf, reservoir opzij:

2 van de 3 boutgaten waren goed:


Zo was ook duidelijk dat de distributieriem en de hele bende direct maar meegenomen moest worden.

De voorbereiden voor de stage 2 tuning, wielkuip losgehaald en aangepast (ingekort) zodat er meer lucht door de intercooler heen kan:

Alle turbo slangen en leidingen gecontroleerd, of alles nog heel is, nokjes er nog opzitten en klemmen goed zijn:

Zoals je de foto hierboven zag waren de wielkasten van binnen erg vies nadat de wielkuipen eruit waren, geen roest of ellende maar iets wat je vaker ziet gebeuren.

Bovenrand van de wielranden hetzelfde verhaal. Dit kwam er uit 1 wielkast:

En weer schoon:

Later buiten alles nog even schoongespoten met de hoge druk, en binnenkort even coating in de kasten om daarna alles weer terug te monteren.

Als afsluiter een foto samen met zijn snellere broer:

Reageren is niet mogelijk.