Bridgestone T30 Evo/T31 lange termijn review

Veel van de motorbanden tests zijn met nieuwe banden, en meestal vrij veel dezelfde omstandigheden. Zelf heb ik bijna 10 jaar ervaring met motorrijden en ben ik begonnen met de Bridgestone BT021. De band waar ik ook mijn eerste motor mee heb afgeschreven. De BT023 was iets beter, maar in regen, of eigenlijk met het zien van de eerste regendruppel gewoon levensgevaarlijk. Droog en nieuw ging het allemaal wel, prima bandje. Maar met een beetje kou of een beetje water was er nul vertrouwen of feedback, weinig tot geen grip en alleen maar glibberen en zoeken naar sporen.

Na deze serie banden heb ik op mijn laatste GSX650F nog een Bridgestone T30 Evo gehad, en zeker nieuw was dat een verademing. Een hele andere band, in alle omstandigheden veel vertrouwen en grip en ook een waar je best behoorlijk mee kan sturen. Daar kom ik zo nog even op terug.

Toen ik mijn huidige GSX-R 750 kocht lag daar een BT016 onder. Een hele sportieve band waar best wel wat warmte in moest voordat die echt goed presteerde en vertrouwen gaf, maar ook bij deze, bij het aanblik van een spatje water gleed die band al onder je vandaan. Voor een incidenteel circuitdagje en een wat meer vermogen motor een prima keuze voor de zomerdagen, verder geen aanrader voor de gewone rijder.

Gezien de kilometers die ik toentertijd maakte heb ik de overstap genomen naar de Bridgestone T30 EVO. Deze band is behoorlijk sportief voor een tour sport band, geeft vanaf de eerste meter al enorm veel vertrouwen en ook nat staat die zijn mannetje. Let wel op, zolang die nieuw is. Insturen en het gevoel gaat met een redelijk gevoel, iets wat bij bv de BT016 op temperatuur wel een heel stuk scherper is, en bij de vergelijkbare Michelin Road een heel stuk minder is.

Een band die met flink wat sportieve kilometers door de Eifel uiteindelijk wel een keer gaat glijden/smeren door de warmte, maar eigenlijk tot het laatst aan toe echt zijn mannetje staat. Lange afstanden zonder direct vierkant te worden, met een plotseling buitje kun je prima doorrijden, en de levensduur is echt super. Zelf heb ik 30dkm met een voorband gedaan, en 15-20dkm met een achterband. Met woon-werk verkeer en minder sportievere kilometers is die 20dkm prima te halen.

Maar, en dan kom ik eigenlijk op het grootste nadeel van deze band. Ja de levensduur is enorm lang, nieuw is de band eigenlijk meer dan genoeg voor onder zo een sportieve motor of voor de meeste rijders, maar net zoals de tegenhanger van Michelin, zodra de band op zijn helft komt dan verslechterd die ook enorm. Zo erg dat ik de laatste keer de banden niet helemaal opgereden hebt. Kan misschien wel als je alleen rechtuit saaie woon-werk kilometers maakt en niet veel vraagt van de band. Maar het vertrouwen verdwijnt langzaam, insturen wordt vager, uiteindelijk wordt ie ook gewoon behoorlijk vierkant. En, iets wat nog steeds het geval is, ze gaan allemaal ongeacht hoe goed je vering is en/of is afgesteld, ze gaan allemaal cuppen. Nu is de T31 een heel stuk minder dat de BT023, maar alsnog. In het begin nergens last van maar na verloop van tijd gebeurd het toch.

Door die verslechtering is het zeker met nat weer niet meer met vol vertrouwen rijden, hij doet sneller een stapje opzij, en wordt wat gevoeliger voor lijnen en plekken op de weg.

Zodoende ben ik vorig jaar overgestapt naar de nieuwe Bridgestone T31:

Eigenlijk is deze band precies hetzelfde als de T30 EVO maar dan een stap beter in eigenlijk alles. Insturen gaat al een heel stuk scherper, ook direct gevoel met wegrijden en vertrouwen, nat een merkbare stap beter en echt gewoon heel erg prima. Levensduur bijna geen verschil, enige is dat ik ook deze eerder heb vervangen dan dat ze echt op waren. Dit omdat ik mij steeds meer ga ergeren aan het verslechteren van de band, iets waar ook deze op precies dezelfde manier last van heeft.

Nieuw is de band perfect, goed genoeg voor ik durf wel te beweren de helft van de Nederlandse motorrijders, maar zodra ze beginnen te slijten dan gaat de kwaliteit van de band ook hard achteruit. Zelfs zo erg dat ik het vertrouwen begin te verliezen in de band en zodoende deze er weer vroeger onderuit heb gehaald.

De sportievere versie, de nu nieuwe Bridgestone S22 is voor mij geen optie voor normaal gebruik. Slijt gewoon te hard en is vierkant voordat we in het Zwarte Woud zijn. In de regen schijnt die een hele stap beter te zijn dan de S21. Voor een dagje circuit meer dan prima, vrij snel al heel veel vertrouwen en grip. Maar een tussenstap is er niet.

Dus na bijna 10 jaar met Bridgestone te hebben gereden ga ik nu de achterband (T31) oprijden met een S22 die in dezelfde tijd wel versleten zal zijn, en zal ik eind dit jaar de overstap doen naar de nieuwe Dunlop Sportsmart 3 MK3. Een band die ook erg sportief is, scherp instuurt, goed presteert in nat, maar ook een normale levensduur heeft. Ik verwacht bij deze tussen de 12 en 15dkm te doen met een achterband, ipv 20dkm met de T30 EVO, en een voorband moet zeker wel de 20dkm kunnen halen. Ik denk dat ik daar veel meer plezier en vertrouwen uit ga halen. Voor meer informatie zie: klik.

Zodoende. Hopelijk heb ik met dit verhaal een goeie ervaring kunnen delen over jarenlang Bridgestone gebruik en kan ik hier mensen mee helpen.

Reageren is niet mogelijk.