Auto/motor led verlichting

Auto/motor led verlichting

De laatste tijd wordt de LED verlichting voor auto’s en motoren steeds populairder. Een hele mooie techniek, met veel lichtopbrengst en makkelijker in te bouwen dan xenon. Geen (grote) ballasten nodig, grote kabelbomen, etc. En ook zeker omdat in het buitenland xenon verboden is, en vaak een lichtbeeld met vrij veel strooilicht geeft, is dit een goeie optie.

Voordeel ook is dat deze techniek inmiddels leuk betaalbaar wordt dus interessant voor de gewone man.

Een interessant video hierover is deze:

2e generatie LED

Met deze LED’s ben ik inmiddels ook al een tijd mee bezig en ik heb net een set voor de motor gekocht. Zoals hierboven in de video aangegeven zijn er verschillende generaties en onderling ook heel veel versies en verschillen. Gelukkig kom je de eerste generatie bijna niet meer tegen, de tweede generatie en helaas heel veel zooi helaas wel. Degene die ik heb gekocht is een doorontwikkeling hierop.

Ik kan een heel verhaal gaan houden, maar belangrijk is dat er een koopt zónder ventilator. Kwaliteit laat vaak te wensen over, ze raken vervuild en de koelcapaciteit neemt af en ze vallen ook wel eens uit. Ze zijn gemaakt om te koelen met ventilator, en zonder die gaan ze snel stuk. Buiten dat is met de extra ventilator de inbouwdiepte ook wel een probleem. Voordeel is dat ze met ventilator wel iets koeler blijven. Maar ik heb niet gemerkt dat ze zonder fan boven handwarm komen.

Ander bijkomend nadeel is wel dat heel veel webshops ze verkopen onder allerlei namen en kreten en vaak ook voor veel geld terwijl het dezelfde goedkope muk is van eBay bijvoorbeeld, alleen dan andere foto’s en benamingen.


Mijn keuze is gevallen op deze, de doorontwikkelde 2e generatie. Ze worden door verschillende verkopers aangeboden maar ze zijn vaak identiek.

De H4 versie heeft alleen niet super veel vermogen (30W) maar beduidend meer lichtopbrengst dan halogeen. Bij H4 krijg je itt H1 of H7 een bi setje, dim en grootlicht gescheiden (Hi-Lo). Dat betekend dat met dimlicht je maar 30W (een chip) ipv 60W (beide chips) hebt. Pas bij grootlicht schakelt ie beide LED chips in. Bij H1 of H7 heb je wel de volledige 60W, omdat beide Cree LED’s altijd aan staan.

Verschil bij mij is goed te merken als ik het grootlicht bij schakel (dan komt de 2e H7 lamp met 60W erbij).

Ik heb voor deze gekozen vanwege de beperkte inbouwdiepte die ik had. Dat het niet te warm mag worden, betrouwbaar moet zijn en gewoon goed betaalbaar is. De connectors zijn netjes en goed, waterdicht en de afwerking is gewoon prima.

De verkoper waar ik ze vandaan heb gehaald:

(klik op de afbeelding voor de link)

(klik op de afbeelding voor de link)

(klik op de afbeelding voor de link)

Nadeel van deze is een klein beetje strooilicht als je een gewone koplamp hebt, en ze geen super hoge lichtopbrengst hebt, maar ze zijn wel betrouwbaar. En dat strooilicht is wat je bij xenon al helemaal in grote mate krijgt. Het licht komt uit een vrij grote lichtbron, wat bij xenon een vrij lang buisje is. Bij deze is het een vrij grote LED chip. Dat betekend dus dat het licht niet optimaal in de koplamp komt en dus wat strooilicht gaat geven.

Zelf rijdt ik met een projector koplamp dus ik heb hier geen last van. Wel een ding om mee rekening te houden! Het is niet heel erg en ook geen APK afkeur vanwege een slecht lichtbeeld, maar het kan beter.

3e generatie LED

Dan komen we dus uit bij de 3e generatie, ontwikkeld door Philips, de zogeheten Lumiled Luxeon Z ES serie. De originele uitgevoerd met deze LED’s worden o.a. verkocht van merken zoals Hilox. Deze zijn relatief duur, maar wel een goede kwaliteit. Dus als je echt zekerheid wilt is dat best interessant, ook vanwege canbus kan dat een keuze zijn.

Het grootste voordeel van deze LED’s zie je hierboven in de foto. De LED chips zijn beduidend kleiner en zo gepositioneerd in de lamp zoals bij een halogeen lampje de gloeidraden ook zitten. Hiermee krijg je dus echt een heel erg goed lichtbeeld, ook in gewone koplampen.

Daarbij geven deze chips ook een stuk meer lichtopbrengst wat ook wel fijn is. Nadeel is dat de koeling iets grote is achterop waardoor je soms met de inbouwdiepte in de knoop komt.

Je moet wel opletten voor de goedkopere versies met CSP LED’s. Die zijn leuk betaalbaar en lijken heel wat te bieden qua specificaties, maar deze halen bij lange na niet het vermogen en daarmee dus de lichtopbrengst die ze zouden moeten geven. Dat zijn lampen zoals deze:

(klik op de afbeelding voor de link)

Dan komen nu de eerste ‘imitatie’ lampen op de Chinese markt, en of ze nu wel of geen Philips chips gebruiken, het is interessant om eens te proberen als ze wat betaalbaarder worden. Vaak worden ze onder verschillende termen aangeboden, ZES of Luxeon of Lumileds. Komt wel op hetzelfde neer uiteindelijk.

(klik op de afbeelding voor de link)

Ze adverteren ze tussen de 80W en 100W, laat je bijvoorbeeld niet gek maken door een 200W versie voor H4 zoals deze:

(klik op de afbeelding voor de link)

Dimlicht is ‘maar’ 100W, grootlicht is 100W, dus opgeteld zou dat misschien wel kloppen maar het ligt dus net even anders. Zelfde als met de 2e generatie die ik hierboven heb.

Ook bij deze soort zou ik de versie met ventilator mijden! Als ik hier in de toekomst mee heb kunnen experimenteren kom ik hier wel op terug.

Stadslicht

Wat nog een waardevolle aanvulling is, zijn de stadslichten. Die wil je natuurlijk ook vervangen voor LED om een bijpassende kleur te hebben. Helaas gaan heel veel van de goedkopere dollar knaller LED’jes heel snel kapot. En sommige verkopers geven zelfs aan dat ze geschikt zijn voor canbus. Mijn ervaring is dat deze van Osram het een stuk beter doen:

(klik op de afbeelding voor de link)

Plus ze zien er netjes uit, zeker als ze zichtbaar zijn in een koplamp.

Reageren is niet mogelijk.