05-05-2013 Xenon AC vs DC, the good vs the garbage

05-05-2013 Xenon AC vs DC, the good vs the garbage

Omdat ik nu zelf bezig ben met xenon voor in de motor is dit een goed moment om ook even een verschil aan te duiden die maar weinig mensen weten, namelijk het verschil tussen AC en DC xenon.

DC xenon setjes zijn vaak de goedkoopste setjes, deze ontbranden de lampen op een vele malen slechtere en mindere effici├źnte manier. Je ziet het qua lichtkleur, deze setjes hebben vaak een rare blauwe zweem in het licht zitten en hebben ook een andere lichtkleur als opgegeven, dit omdat ze niet de optimale ontbranding halen. Ook heeft het licht de neiging om licht te flikkeren. Sowieso is de lichtopbrengst vele malen minder en gaan de lampen veel korter mee, ook weer door de slechtere ontbranding. Daarnaast hebben ze vaak opstartproblemen. De lampjes zelf zijn het verschil niet wat je hier dadelijk ook zult zien.

De AC versie heeft in het geval van de slim ballast versie nog een losse omvormer aan de kabelboom zitten en ook is de ballast van binnen anders. Deze zorgt voor een stabiele en goede AC output voor je lamp. Deze ontbrand beter, haalt ook de echte kleur en gaat veel langer mee maar ook heb je veel meer lichtopbrengst.

De twee ‘Chinese’ setjes naast elkaar:
hid xenon ac vs dc
De grote van de dozen en de opdruk zullen misschien opvallen, maar dat is juist wat niks uitmaakt. En ook zal iedere verkoper er zijn eigen tekst en plaatjes op plakken, dat zie je dadelijk ook terug komen bij de ballasten.

De inhoud van de doos. Hier vielen mij ook direct de boekjes op:
hid xenon ac vs dc
hid xenon ac vs dc
Voorkant ziet er anders uit, maar ook hier geldt dat de inhoud exact hetzelfde is:
hid xenon ac vs dc
hid xenon ac vs dc
Dan hoef je niet gestudeerd te hebben om te weten dat het al uit dezelfde fabriek komt.

Als je dan verder kijkt naar wat er in de doos zit, zie je wel dat de ballasten verschillend zijn. Maar de lampjes zijn ook weer op de afbeelding na identiek. De afbeelding is anders omdat de DC set hier voor H1 is, en de AC set voor H7 voor in de motor. ‘Merk’ en opdruk van de lampjes is identiek.
hid xenon ac vs dc
hid xenon ac vs dc

Als we dan verder kijken naar de ballasten, dan zie je duidelijk verschil. Qua gewicht tussen de ballasten zelf zit niet heel veel in, paar gram. Maar de AC set heeft een omvormer erbij en samen daarmee is die wel beduidend zwaarder. Ik heb hem even vergeleken met de OEM Xenon ballast van mijn Volvo, die is dan wel zonder kabelboom maar het gewicht tussen de AC en de OEM set is op een tiental gram na vrijwel gelijk. De OEM ballast is wel een grote metalen en geen slim ballast zoals ik hier heb liggen.
hid xenon ac vs dc
Links de AC ballast, rechts de DC versie. Qua uiterlijk samen met dat er een omvormer in de kabelboom moet zitten kun je dus al het verschil zien waarop je moet letten bij aanschaf. Want of het nu een AC of DC setje is, veel vermelden het er niet bij en 99% van de goedkopere setjes is allemaal DC. Qua prijs kun je ook niks zeggen want dat verschilt ook enorm. Wel kun je stellen dat je de goedkopere AC ballasten niet voor het geld van de goedkoopste DC ballasten, die soms letterlijk maar een tientje kosten, kunt kopen. Ze zijn dus wel vaker wat duurder.

Leuk detail, de Chinees Engelse taalfouten op de DC ballast:
hid xenon ac vs dc
De AC versie:
hid xenon ac vs dc
Maar aan de onderkant zie je het verschil het duidelijkst tussen de goedkope DC set links en de betere AC set rechts:
hid xenon ac vs dc
Bij de AC set is het kapje ook idd los te halen en dan zie je het ingegoten spul zitten, bij de DC versie is die niet afgedekt, enige wat je hebt is een metalen beugeltje die erop zit om hem mee te monteren.

Reageren is niet mogelijk.