31-05-2012 Koprevisie 440

31-05-2012 Koprevisie 440

Toch maar eens begonnen aan een koprevisie voor de 440, ik wist dat die niet lekker was. Compressie test wees dat ook uit. De 3e cilinder lekte flink en de 2e cilinder lekte ook wat. Dus vorig weekend maar eens de kop eraf getrokken:
motorruimte volvo 440
cilinderkop volvo 440
Cilinder wanden en zuigers waren hartstikke netjes, alleen de 3e cilinder had een andere kleur. Kop zag er op het 1e oog ook nog redelijk goed uit, maar achteraf bleek dat niet zo te zijn.

Gisteren even naar Zwolle geweest om de kop uit elkaar te trekken.
motorruimte volvo 440
cilinderkop volvo 440
Bezig met demonteren:
cilinderkop volvo 440

En toen kwamen we de problemen tegen… Inlaatklep van de 3e cilinder bleek krom te zijn en onder de klep vol koolaanslag te zitten. Die kromme klep heeft dus ook lekkere krassen gemaakt in de klepgeleider. Hier kun je het zien:
cilinderkop volvo 440

Alles eruit gehaald:
onderdelen cilinderkop volvo 440

Toen begonnen met polijsten van de kleppen, al snel viel op dat de uitlaatklep van de 1e cilinder aan de kopkant een heel klein stukje mistje, soort barstje. Die geprobeerd in te slijpen om te kijken hoe de klepzetel was. Nou daar bleken ook putjes in te zitten. Mooi shit dus. Nog een andere klep tegengekomen die niet goed was.

Dus nu kijken of ik van de bekende sloper die nog op mijn werk staat de kop eraf mag halen, dan gaat die gereviseerd worden ondanks de lagere kilometerstand van die auto, en dan erop.

Reageren is niet mogelijk.